Oh, je werkt voor een familiebedrijf, zijn familiebedrijven dan niet heel ouderwets? Deze vraag krijg ik vaak als telg uit een ondernemersfamilie. Consumenten zien familiebedrijven niet snel als innovatief door hun traditionele imago. Maar innovatie is juist de kracht van familiebedrijven. Merkassociaties van consumenten en het daadwerkelijke innovatievermogen liggen ver uit elkaar. Zo blijkt uit onderzoek (het familiebedrijf is een marketingtool) dat familiebedrijven de associaties ‘betrouwbaar’, ‘authentiek’ en ‘verantwoordelijk’ oproepen. Maar ook wat negatieve associaties, zoals ‘inflexibel’, ‘gesloten’ en ‘weinig dynamisch’. Dit vind ik bijzonder, omdat juist familiebedrijven in crisistijd flexibel bleken te zijn (denk aan Bavaria die handgel is gaan maken), in alle tijden open zijn naar hun medewerkers, partners en familie en qua dynamiek ook niet achteraan in de rij staan. Er bestaat dus een misperceptie van familiebedrijven. Naar mijn mening is deze misperceptie ook groot als het gaat om hun innovatiekracht.