De beeldvorming van het familiebedrijf is de laatste jaren sterk verbeterd. Werden familiebedrijven voorheen nog beschouwd als onprofessioneel, klein en stoffig, nu is het imago omgeslagen naar onder andere innovatief, betrokken en betrouwbaar. Uit een grootschalig onderzoek blijkt dat meer dan de helft van de werknemers het belangrijk vindt dat zij voor een familiebedrijf werken. Familiebedrijven in Nederland zijn een zeer aantrekkelijke werkgever geworden en kunnen zich daadwerkelijk onderscheiden van andere bedrijven door zich met hun familiegebaseerde merkidentiteit te profileren. Veel familiebedrijven zijn zich onvoldoende bewust van deze kansen en maken daardoor onvoldoende gebruik van de krachten van het familiebedrijf op de arbeidsmarkt. Adviseurs kunnen familiebedrijven wijzen op deze kansen op de arbeidsmarkt.
Leerdoelen
Na het lezen van dit artikel heeft u inzicht in:
- de redenen voor de toenemende waardering van familiebedrijven;
- het belang dat werknemers hechten aan het werken in familiebedrijven;
- de mogelijkheden die adviseurs hebben om familiebedrijven te wijzen op deze kansen op de arbeidsmarkt.