Waar ligt het succes van familiebedrijven? Uit diverse onderzoeken blijkt dat familiebedrijven beter presteren dan niet-familiebedrijven, omdat ze beter scoren op waardengedrevenheid en informeel management. Familiewaarden blijken een unieke factor bij de prestaties van familiebedrijven en geven hun een voorsprong op concurrenten. Intern versterken ze de identiteit en daarmee de betrokkenheid en loyaliteit van werknemers. Extern dragen ze bij aan het sociaal kapitaal bij klanten, leveranciers en de gemeenschap. Daarbij hebben familiebedrijven doorgaans veel minder zaken geformaliseerd in hun bedrijf dan niet-familiebedrijven. En uit recent onderzoek blijkt dat juist deze informele managementpraktijken significant bijdragen aan de betere bedrijfsresultaten, financiële performance, productiviteit en innovatiekracht van het bedrijf. De uitdaging is om deze voorsprong uit te nutten en te behouden, ook – juist – na een generatiewissel. Hoe hier optimaal rekening mee te houden, staat centraal in dit artikel.
Leerdoelen
Na het lezen van dit artikel:
- bent u zich bewust van hoe het potentieel binnen familiebedrijven optimaal wordt benut;
- onderkent u de facetten waaraan aandacht moet worden besteed voor de continuïteit en verbetering van goede bedrijfsresultaten, ook na een bedrijfsoverdracht.