Uit recent onderzoek onder 239 directeuren van Nederlandse bedrijven met minimaal 25 werknemers blijkt dat de drijfveren voor duurzaamheid bij familiebedrijven hoofdzakelijk komen vanuit innerlijke passie en niet vanuit opgelegde urgentie. De familiebedrijven voelen zich zeer verantwoordelijk ten opzichte van toekomstige generaties. Ook voelen zij zich verbonden met hun gemeente en regio en stellen dat duurzaamheid goed aansluit op de familiewaarden van de eigenaren. Een overgrote meerderheid van de familiebedrijven onderschrijft de langetermijnvoordelen van duurzaamheid en ervaart nauwelijks belemmeringen om duurzaamheid door te voeren. De eigenaren van familiebedrijven zijn een belangrijke verklaring van het succes van de duurzame familiebedrijven. Eigenaren van de duurzame familiebedrijven onderscheiden zich op alle onderzochte aspecten van de eigenaren van niet-duurzame familiebedrijven. De eigenaren drukken als dominante coalitie hun stempel op het duurzaamheidsbeleid van familiebedrijven.
Leerdoelen
Na het volgen van dit artikel heeft u inzicht in:
- de vier relevante dimensies van duurzaamheid voor familiebedrijven;
- het verschil tussen de overwegingen van koplopers en achterblijvers bij duurzaamheid;
- de invloed van eigenaren op duurzaamheidsstrategieën van familiebedrijven.