• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Tijdschrift Familiebedrijven

  • Inloggen
  • Abonneren
  • Abonnementen
  • Gratis proefnummer
  • Edities
  • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • Jaarplanning
  • Accreditatie
  • Redactie
    • Auteurs
Je bent hier: Home / Tijdschriften / 2023 | Nummer 3 | Steward-ownership/duuzaamheid / Duurzaamheid en familiebedrijven: koplopers en achterblijvers

Duurzaamheid en familiebedrijven: koplopers en achterblijvers 1 PE punt

Flören, R.H., Bles-Temme, L.D.L.
Algemeen

Uit recent onderzoek onder 239 directeuren van Nederlandse bedrijven met minimaal 25 werknemers blijkt dat de drijfveren voor duurzaamheid bij familiebedrijven hoofdzakelijk komen vanuit innerlijke passie en niet vanuit opgelegde urgentie. De familiebedrijven voelen zich zeer verantwoordelijk ten opzichte van toekomstige generaties. Ook voelen zij zich verbonden met hun gemeente en regio en stellen dat duurzaamheid goed aansluit op de familiewaarden van de eigenaren. Een overgrote meerderheid van de familie­bedrijven onderschrijft de langetermijnvoordelen van duurzaamheid en ervaart nauwelijks belemmeringen om duurzaamheid door te voeren. De eigenaren van familie­bedrijven zijn een belangrijke verklaring van het succes van de duurzame familiebedrijven. Eigenaren van de duurzame familiebedrijven onderscheiden zich op alle onderzochte aspecten van de eigenaren van niet-duurzame familiebedrijven. De eigenaren drukken als dominante coalitie hun stempel op het duurzaamheidsbeleid van familiebedrijven.

Leerdoelen

Na het volgen van dit artikel heeft u inzicht in:

  • de vier relevante dimensies van duurzaamheid voor familiebedrijven;
  • het verschil tussen de overwegingen van koplopers en achterblijvers bij duurzaamheid;
  • de invloed van eigenaren op duurzaamheidsstrategieën van familiebedrijven.

Primaire Sidebar

Direct abonneren

Een abonnement stelt u in de gelegenheid uw vakkennis op het gebied van familiebedrijven bij te houden. Een abonnement met toegang tot de kennistoetsen kost €389,50, een abonnement zonder toegang tot de kennistoetsen kost €175,75.

Direct abonneren

Footer

Algemeen

  • Abonnementen
  • Gratis proefnummer
  • Edities
  • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • Jaarplanning
  • Accreditatie
  • Redactie
    • Auteurs

Rubrieken

  • Algemeen
  • Accountancy
  • Fiscaal
  • Financieel
  • Juridisch
  • Artikel van de maand

Volg ons

  • LinkedIn bedrijfspagina

  • FAQ
  • Contact
  • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • Algemene voorwaarden
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Disclaimer
  • Privacybeleid
  • Copyright
  • Cookiebeleid
Wij gebruiken cookies

Om tijdschriftfamiliebedrijven.nl goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies.

  • Akkoord
  • Instellingen
  • Deze cookies hebben we nodig om de website normaal te laten functioneren.

  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.

  • Annuleren
  • Akkoord

Bekijk ons cookiebeleid

Cookie instellingen